Obecnie w Polsce znacznie łatwiej możesz już ubezpieczyć Teslę, jednak nadal musisz liczyć się z ograniczoną liczbą ofert, które niejednokrotnie mogą pozostawiać wiele do życzenia. Ubezpieczyciele w przypadku Tesli (jak i innych samochodów) obliczają stawkę biorąc pod uwagę ryzyko, tak więc jak udało mi się skonsultować ze specjalistami porównywarki OC/AC rankomat.pl, koszt polisy OC nie odbiega znacznie od standardowych pojazdów, a dopiero w przypadku AC możemy mówić o sporych kosztach ubezpieczenia z uwagi na wartość pojazdu.
Jest wiele czynników mających wpływ na wysokość składki OC i AC. Jednak założenie, że polisa będzie droższa tylko dlatego, że Klient chce ubezpieczyć pojazd elektryczny, jest błędne. Taką informację uzyskaliśmy od przedstawiciela towarzystwa AXA Ubezpieczenia. Przykładowe OC Tesli, model S 85 kWh (278 KW) z 2016 roku w MTU dla 40-letniego kierowcy, który ma bezszkodową historię jazdy, kosztuje ok. 407 złotych. Polisa dla modelu S 85D kWh (310 KW), ale z 2017 roku jest nieco droższa – składka wynosi 499 zł (AXA). Są to więc podobne stawki jak w OC pojazdów z silnikiem benzynowym, z podobnych roczników i o zbliżonej mocy.
Jeśli jesteś właścicielem Tesli, w czasie poszukiwań najlepszej oferty będziesz potrzebował sporo cierpliwości, która pozwoli Ci przeanalizować oferty różnych towarzystw ubezpieczeniowych. Niektóre firmy mają w ofercie bardzo interesującą polisę OC, jednak w przypadku AC niejednokrotnie zmuszeni jesteśmy poszukać polisy u innego przedstawiciela. Z uwagi na wartość samochodu, AC będzie wydatkiem opiewającym na kilkutysięczną sumę tak więc na początku najlepiej sprawdź oferty najpopularniejszych ubezpieczycieli jak PZU, Generali czy Allianz.
Z uwagi na to iż Tesla jest uważana za auto z górnej półki, posiadacze innych samochodów elektrycznych jak np. Nissana Leaf (2014) mogą liczyć na jeszcze bardziej przystępną ofertę ubezpieczycieli. Przy obliczaniu ubezpieczenia w porównaniu do samochodów z silnikami nieelektrycznymi musimy podać moc silnika w kW oraz ilość kWh. Aktualnie AXA najlepiej wypada pod względem oferty dopasowanej do elektrycznej Tesli. Auto może zostać ubezpieczone tam m.in. telefonicznie i poprzez stronę internetową. Porównanie ofert poszczególnych towarzystw wymaga odwiedzin w kilku biurach agentów (lepiej u multiagentów, którzy reprezentują kilka zakładów ubezpieczeń) lub kontaktu telefonicznego i żmudnego powtarzania danych pojazdu i właściciela.
Samodzielne ubezpieczenie Tesli przez Internet jest bardzo trudne. Wprawdzie w kalkulatorach online niektórych towarzystw pojawia się ten samochód (głównie Tesla Model S), ale kalkulacja kończy się zwykle komunikatem o konieczności kontaktu z konsultantem. Napisałem więc do serwisu rankomat.pl aby pomogli w sprawdzeniu możliwości. Na 10 wybranych przez nich firm ubezpieczeniowych, które sprzedają polisy przez Internet tylko w Allianz Direct udało się sprawdzić przykładową cenę OC (bez możliwości zakupu AC). Generali i Liberty poprosiło o kontakt z agentem. Siedem pozostałych towarzystw nie posiadało Tesli na liście pojazdów do ubezpieczenia. Co ciekawe, mniejszy problem pojawia się podczas poszukiwań ubezpieczenia dla innego pojazdu z napędem elektrycznym – Nissana Leaf z 2014 roku, o którym wspominałem już wcześniej.
Po publikacji materiału, pojawiło się wiele pytań na temat ceny samego AC, której nie podałem. Otóż ciężko uzyskać możliwość sprawdzenia takiej ceny, gdyż jest ona ustalana indywidualnie z ubezpieczycielem, najprawdopodobniej na podstawie inspekcji. Cena AC będzie wysoka ze względu na wysoką wartość pojazdu o czym wspomniałem, a dodatkowo, na jej kształt wpłyną takie czynniki jak wyposażenie czy dane dot. kierowcy posługującego się samochodem. Tak więc rzucenie ogólnej ceny będzie w żaden sposób niemiarodajne.