Polska bierze się za elektromobilność
Rządowy Program Rozwoju Elektromobilności może znacząco wpłynąć na liczbę samochodów elektrycznych w naszym kraju. Będzie on realizowany do 2020 roku, a na ten cel przeznaczone zostanie 19 mld zł. Program podzielony jest na dwa podprogramy - E-bus mający na celu wprowadzenie do polskich miast większej liczby elektrycznych autobusów oraz program samochód elektryczny, którego celem jest zwiększenie liczby samochodów zeroemisyjnych na polskich drogach. Do 2025 roku ma być ich aż milion, a w przypadku autobusów elektrycznych w ciągu pięciu lat ich sprzedaż zwiększyć się ma do ok. tysiąca rocznie.
Oczywiście liczy się to z rozpoczęciem produkcji pojazdów elektrycznych oraz dostosowaniem do nich obecnej infrastruktury. Obejmuje to m.in. rozbudowę stacji pozwalających na ładowanie samochodów elektrycznych takich jak Tesla. Pod porozumieniem dot. nowego programu rządu podpisało się Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, PFR, NCBiR, NFOŚiGW i Związek Miast Polskich.
Przedstawiciele 41 miast wspierających nowy program zadeklarowali się kupić 780 e-Busów i 481 samochodów elektrycznych. Ustawa o elektromobilności ma zostać przyjęta do 2018 roku. Od 2019 do 2020 rozbudowywana będzie infrastruktura pozwalająca na ładowanie samochodów elektrycznych i rozwijany będzie program mający na celu upowszechnienie tego typu pojazdów. Po tym czasie według planów rynek pojazdów elektrycznych w Polsce osiągnie już pełną dojrzałość.
Warto dodać, że za nowym programem stoi również spora liczba miejsc pracy. Co ciekawe ministerstwo planuje również wprowadzenie specjalnych taryf nocnych dla osób ładujących samochody elektryczne (od godziny 23:00 do 5:00 osoby ładujące samochody miałyby płacić 30% procent tradycyjnej stawki) oraz zwolnienie samochodów elektrycznych z podatku VAT oraz akcyzy.
Koncerny PGE Polska Grupa Energetyczna, Enea, Energa oraz Tauron Polska Energia założyły już specjalną spółkę, której celem na początku będzie zorganizowanie konkursu na elektryczny samochód miejski, a następnie skupienie się na stworzeniu odpowiednich warunków do jak najszybszego rozpoczęcia produkcji tego samochodu. Dyrektor Zarządzający Electro Mobility - Krzysztof Kowalczyk tłumaczy, że podjęcie kroków w kierunku rozwoju elektromobilności i rozwój rodzimych marek może przybliżyć Polskę do rozwiniętych państw Europy.